2020 és 2022 között az IKEA új munkatársi munkaruhákat vezetett be világszerte a vásárlói találkozópontokon, és ezzel egyidőben az európai áruházaiból összegyűjtötte a már nem használt munkaruhákat. Ez volt a kiindulópontja annak a kísérleti projektnek, amely azt vizsgálta, a használt munkaruha hogyan alakítható másodlagos nyersanyaggá, és miként lehet a vállalaton belül az újrahasznosítási folyamat összes lépését fejleszteni, a textilhulladék összegyűjtésétől az új termékek előállításáig. Így született meg a VÄXELBRUK termékcsalád, amely 2024 februárjától kapható a kijelölt európai – köztük a hazai – IKEA áruházakban.
A tizenhat textiltermékből álló VÄXELBRUK kollekció kínálatában függönyök, díszpárnahuzatok, takarók és táskák is helyet kaptak. A termékek a munkaruhák újrahasznosításából keletkezett textilszálból készültek. A kívánt szín elérése és a kötelező minőségi előírások betartása érdekében ezeket a szálakat más anyagokkal, például használt PET-palackokból származó újrahasznosított poliészterrel vagy még a forgalomba kerülés előtt hulladékká vált textilanyagokkal keverték. Ahogy a már nem használt, úgy a hibás munkaruhákat is felhasználta az IKEA a termékek megalkotásához.
A kísérleti projekt során a svéd bútoráruházlánc feltérképezte az újrahasznosításban rejlő lehetőségeket és a tanulságokat levonva továbbra is keresi a hulladékkezelés és az újrafeldolgozás különböző módjait.
„A VÄXELBRUK kollekció létrehozásával az volt a célunk, hogy teszteljük és megismerjük, hogyan lehet a textilhulladékot új termékekhez szükséges másodlagos nyersanyaggá alakítani. A projekt ékes példája annak, hogy érdemes megkérdőjelezni a jelenlegi, bevett gyakorlatokat annak érdekében, hogy új, fenntartható munkafolyamatokat tudjunk kialakítani” – mondta el Lena Julle, az IKEA of Sweden fenntarthatósági vezetője.
„Az IKEA a VÄXELBRUK projekt keretében alaposan megismerte az újrahasznosítási eljárásokat. Megtanultunk eligazodni a követelmények, a jogszabályok és a logisztika meglehetősen összetett területén is. A projekt rengeteg interdiszciplináris tanulsággal szolgált, nem csak a textíliákkal kapcsolatban, amelyeket igyekszünk beépíteni a működésünkbe, az ellátási lánctól kezdve a termékfejlesztésig és -tervezésig” – fejtette ki Luca Clerici, Európai piaci üzletfejlesztésért, üzemeltetésért és innovációért felelős vezető.
Az Otthon egy kreatív, színes, változatos lakberendezési magazin.
Sőt, több is ennél: stílusteremtő, trenddiktáló, ízlésformáló olvasmány.
otthon.hu © 2024 – minden jog fenntartva
Stílusos otthonok Sztárlakások Kislakás Inspiráló helyiségek Étkezők és konyhák Fürdő Hálószoba Gyerekszoba Kert, növény Nappali Dekor Világítás Tárolás Bútorok Inspiráció Karácsony Megoldjuk Praktikus ötletek Háztartás Átalakítás Receptek Utazás Hírek RSS feliratkozás Játékszabályzat